@article{oai:konan-wu.repo.nii.ac.jp:00000848, author = {水本, 篤}, journal = {甲南女子大学研究紀要. 文学・文化編, Studies in Literature and Culture}, month = {Mar}, note = {110004868193, 本研究では人文系女子大学生の語彙学習方略を調査し,それらの方略が学習成果とどのように関連しているかを明らかにすることを目的とした。まず,139人の実験参加者に質問紙調査を行い,どのような語彙学習方略を使用しているのか,また,役に立つと思っている方略と,実際に使用している方略との間に差はあるのかを調べた。次に使用している語彙学習方略と,習熟度指標としてのTOEICおよび語彙サイズとの相関を調べた結果,辞書使用方略,語の構造利用,メタ認知方略群が弱いながら有意な相関があることが確認された。使用している語彙学習方略と学習成果によるクラスター分析では,4つのグループが現れた。この研究から,さまざまな習熟度,語彙学習方略を行う学習者に効果的な語彙指導を行う際に有用な結果が得られたといえる。, In this research, the relationship between the use of vocabulary learning strategies and learning outcomes was explored. A total of 139 female university students majoring in literature and human science participated in this study. A vocabulary learning questionnaire was administered in order to identify what type of vocabulary learning strategies these EFL learners are employing and whether any discrepancies existed between the actual employment of vocabulary learning strategies and their perceived usefulness. Participants reported that they use a wide range of vocabulary learning strategies, especially dictionary use strategies, using context for guessing, visual and oral repetition. The correlation between these strategies and TOEIC and vocabulary size was then investigated. It was found that word use strategies, extended dictionary use strategies, selective attention, using word-structure, self-initiation, and extracurricular study time positively correlated with TOEIC and the vocabulary size test. Cluster analysis of the learners on different proficiency levels revealed that there are four groups depending on their use of vocabulary learning strategies. The result of this research has pedagogical implications for teaching vocabulary effectively to different types of learners.}, pages = {93--107}, title = {大学生の語彙学習方略使用と学習成果の関係 : 人文系女子大学生を対象とした調査}, volume = {42}, year = {2006} }