ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 大学紀要
  2. 甲南女子大学研究紀要I

堀野正雄とグラフ・モンタージュ : 再構築されるメディア的現実

https://konan-wu.repo.nii.ac.jp/records/881
https://konan-wu.repo.nii.ac.jp/records/881
d7e87011-3824-4a7b-8a67-56ffa7bb92ec
名前 / ファイル ライセンス アクション
/ 044-11 (1.2 MB)
Item type Journal Article(1)
公開日 2024-05-27
タイトル
タイトル 堀野正雄とグラフ・モンタージュ : 再構築されるメディア的現実
タイトル
タイトル Masao Hori & Graph Montage : Reconstituted reality of media
言語 en
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
作成者 馬場, 伸彦

× 馬場, 伸彦

馬場, 伸彦

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 110006966722
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 雑誌『犯罪科学』において,1930年代に登場した新しい「グラフ・モンタージュ」は,その実践者である堀野正雄,また写真評論家として活躍した伊奈信男や板垣鷹穂らによって,西欧で勃興した「新興芸術」の流れの中に位置づけられている。「グラフ・モンタージュ」と名付けられた一連の作品評を概観してみると,移入初期においては直裁的な翻訳のようであったが,その後試行錯誤を経て次第に独自の表現形式を獲得していったことが分かる。そこには社会の暗部や裏面をメディアの視覚を媒介にして安全かつ刺激的に覗き見たいという大衆の欲望が表象され,また,「シナリオ」を必要としたその構成と形式は,写真報道と映画を架橋する新しい表現であったにちがいない。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 In the magazine "Hanzai Kagaku", Masao Horino who practiced the "Graph Montage" which newly appeared in 1930's, Nobuo Ina and Takaho Itagaki, active critics of photographs defined the position of the "Graph Montage" in the stream of new arts in Western Europe. That is to say, in the history of expression, it was regarded as introduced from Western Europe and translated into Japanese. However, a survey of a series of works named "Graph Montage" made, us know that it had gradually acquired a style of expression of its own through trial and error, though it looked like a literal translation at the early stage of the introduction. There, the desires of the masses to peep excitingly and safely the dark or back side of the society through the sight of media were symbolized, and the composition and the form which required a "scenario" might have been a new expression that bridged over the photograph news and the movies. Basically, the photographs used in the "Graph Montage" were "real photos". But, the composition consisted of a set of continuous photographs was ingeniously controlled by the intention of the producer. If I dare to cite a similar work, it would be the film "Man with a movie camera" by Dziga-Vertov (1929, Russia). They have both objectivity and reality acquired through the "camera-eye" and narratives structured by the organizer, and they are persuasive enough as a means of expressing the complicated aspects of large cities. In this report, I singled out the "Graph Montage" which won popularity in the magazine "Hanzai Kagakus" of 1930's and I investigated the relevancy with the art of reproduction of movies or printings.
ISSN
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11639907
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347121X
書誌情報
発行日 2008-03-20 甲南女子大学研究紀要. 文学・文化編
en : Studies in Literature and Culture

号 44
p. A75
p. A82
言語
言語 jpn
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-01-22 01:46:17.880001
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3