WEKO3
アイテム
看護学科新入生の入学動機と生活習慣に関する調査 : 「生活援助技術」の授業内容の検討
https://konan-wu.repo.nii.ac.jp/records/30
https://konan-wu.repo.nii.ac.jp/records/30f76e8c06-90aa-4684-accc-88c3e9207eb6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | Journal Article(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-27 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 看護学科新入生の入学動機と生活習慣に関する調査 : 「生活援助技術」の授業内容の検討 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | An Examination of Entrance Motivations and Lifestyles of the New Nursing Students : A Consideration of the Content of Basic Nursing Skill's Class for Life Support | |||||||||
言語 | en | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
作成者 |
服部, 容子
× 服部, 容子
× 吾妻, 知美
|
|||||||||
デューイ十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 看護技術教育 | |||||||||
デューイ十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 生活援助技術 | |||||||||
デューイ十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 入学動機 | |||||||||
デューイ十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 生活習慣 | |||||||||
デューイ十進分類法 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | nursing_education_of_skills | |||||||||
デューイ十進分類法 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | basic_nursing_skills_for_life_support | |||||||||
デューイ十進分類法 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | entrance_motivations | |||||||||
デューイ十進分類法 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | lifestyles | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 110006999397 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 看護学生の入学動機は,生活援助技術を学習する志に影響を及ぼす。また,看護学生が成長する過程で獲得した生活習慣も生活援助技術の習得に影響を及ぼす。従って,生活援助技術の授業内容を検討するためには学生の入学動機と生活習慣の状況を把握することが重要である。そこで,86名の学生を対象に質問紙を用いて,入学動機と生活習慣を調査した。70名の回答を分析したところ,ほとんどの研究対象者が看護を志望して入学しており,学生は看護に関心を示していることが明らかになった。その一方で,生活習慣が適切に確立されていなく,生活援助技術の習得に関連する生活習慣を着実に身につけられるよう支援が必要なことが明らかになった。 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Motivations for entering the nursing program have an influence on the resolution to study the basic nursing skills for life support. In addition, lifestyles, which the nursing students obtained as they grew up, have an influence on the acquisition of these basic skills. Therefore, in order to evaluate the content of this course, the authors investigated the students' motivations for entering the nursing program and their life-styles. A questionnaire was used, and the subjects included 86 students. Seventy students' answers were analyzed, and most of the students' motivations were the aspiration to become a nurse. The results showed that these students have an interest in the basic nursing skills class. On the other hand, the findings suggest the necessity for support to acquire the lifestyle necessary for the acquisition of basic nursing skills. | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12320503 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 18825788 | |||||||||
書誌情報 |
発行日 2008-03-20 甲南女子大学研究紀要. 看護学・リハビリテーション学編 en : Studies in nursing and rehabilitation 号 1 p. 61 p. 71 |
|||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn |